Логічні блоки та логічні
фігури Д’єнеша
Для формування
сенсорно-пізнавальної компетенції у дітей дошкільного віку широко використовую
розвивальну технологію угорського теоретика і практика Золтана Д’єнеша «Нова
математика». Суть його технології в тому, що математичні знання діти отримують,
не розв’язуючи багаточисленні приклади в
зошитах, і читаючи нудні підручники, а граючись. Пісні та казки теж вітаються.
Найчастіше діти не здогадуються, наскільки складні концепції вони засвоюють в
процесі цих ігор. Визнанням інноваційності підходів Д’єнеша є його
багаточисленні нагороди і наукові ступені, велика кількість послідовників по
всьому світу.
Зазначена
технологія представлена дидактичним ігровим матеріалом, який складається з
комплекту логічних блоків. До нього входять 48 об’ємних геометричних фігур, які
відрізняються кольором (червоний, синій, жовтий), формою (круглий, трикутний,
квадратний, прямокутний), розміром (великий, малий), товщиною (товстий,
тонкий). У комплекті немає 2-х фігур однакових за всіма властивостями.
Логічні блоки
Д’єнеша – визнаний у всьому світі універсальний дидактичний матеріал для
логіко-математичного розвитку дошкільників. У своїй практиці використовую два
види цього дидактичного матеріалу. Об’ємні геометричні фігури носять назву
логічні блоки, площинні – логічні фігури. В площинному логічному комплекті – 24
фігури. Вони відрізняються тільки 3-ма властивостями: кольором, формою і
розміром. Дидактичний посібник «Логічні блоки» можна придбати в Україні, в
Інтернет-магазинах.
Методичні рекомендації для організації ігрової діяльності з використанням логічних блоків Д’єнеша Ранній вік (3-й рік життя)
використання розвивальних ігор та дидактичних вправ з
блоками Д’єнеша з дітьми раннього дошкільного віку забезпечує реалізацію
наступних освітніх завдань:
-
формування уявлення про форму (круг, квадрат, трикутник,
прямокутник), колір (червоний, жовтий, синій) і розмір (великі і маленькі)
фігур;
-
порівнювання, прикладанням одну до одної різних за величиною
геометричних фігур (велика, маленька);
-
обстеження предметів зором, дотиком, рухом;
-
розвиток елементарних уявлень про величину (великий, малий),
форму (круг, квадрат, трикутник), колір (червоний, жовтий, синій);
-
вправляння в порівнянні множин предметів накладанням та
прикладанням за величиною (більший, менший); встановлення відповідності (багато
– мало, стільки ж, більше – менше);
-
оперування поняттями «один» і «багато».
Способи
педагогічної підтримки дитини раннього віку
в
логіко-математичних іграх
-
емоційно взаємодію з предметами, використовуючи
їх як спосіб залучення до гри на основі наслідування;
-
проводжу спільні дії з метою отримання
результату: в обстеженні
властивостей предметів; в частковому перетворенні та відтворенні нових форм; у
зміні за формою, розміром тощо;
-
спонукаю
дитину до промовляння: називання кольору, простих форм, дій (взяв, поклав,
приніс);
-
допомагаю
у побудові висловлювань з приводу виконаних дій;
-
схвалюю
успішні та результативні дії дітей та їх вдалі висловлювання.
Дидактичні вправи з блоками Д’єнеша для дітей 2-3 років:
§ погратися з блоками
(доторкнутись, потримати в руках);
§ знайти фігуру «таку ж» як ця
за кольором, таку ж за розміром; таку ж за
формою;
§ таку ж і за кольором, і за
розміром, і за формою;
§ знайти не такі фігури за
кольором, розміром, формою;
§ знайти такі ж фігури за
кольором, але не такі за формою, але не такі за кольором;
§ побудувати «ланцюжок» фігур
як можна довший.
Розвивальні ігри з використанням блоків Д’єнеша для дітей раннього віку
Розвивальна гра «Намисто для
матусі»
Мета: звернути увагу малюка тільки
на одну ознаку блока (всі круглі).
Хід гри: із повного комплекту
«Логічні блоки Д’єнеша» вибрати з дитиною всі круглі фігури (називаючи їх
словом «фігури», а не «фігурки»). При цьому дорослий спочатку сам візьме одну
круглу фігуру (незалежно від розміру), потім запропонує дитині: «Візьми собі
теж круглу фігуру. О! Як їх багато! Давай виберемо всі круглі, зберемо намисто
для мами». Дитина діє за прикладом дорослого на основі ігрової мотивації.
Аналогічно
проводяться ігри: «Доріжка до дитячого садка», «Казкове сонечко», «Пряничний
будиночок».
Розвивальна
гра «Гарні метелики»
Мета: звернути увагу малюка на дві
ознаки блоку при складанні силуетів: форма і колір.
Хід гри: дорослий разом з дитиною
вибирає необхідні фігури для гри.
- Подивись на
картинку. Нам потрібні всі круглі фігури.
Потім дитина
викладає різнокольорові силуети, а дорослий називає форму і колір: «Першого
метелика ми складаємо із круглих червоних фігур. А для другого потрібні круглі
сині. Для третього – круглі жовті фігури. Які гарні різнокольорові метелики
вийшли! Краса!»
Дозвольте малюку
діяти самостійно, підказуючи за необхідністю.
Аналогічно
проводяться ігри: «Друзі-ушастики», «Різнокольорові зайчики», «Будиночки».
Розвивальна
гра «Квіткова галявина»
Мета: закріпити уміння дитини
сортувати фігури за кольором.
Матеріал: кольорова галявина з
квітами: синіми, жовтими, червоними; блоки Д’єнеша.
Вихователь:
Діти, подивіться, які красиві віти! Але тут, чомусь намальовано три галявини, а
чому? (за кольором фігур)
- Давайте
покладемо всі червоні фігури на галявину з червоними квітами, всі сині – з
синіми, а всі жовті – з жовтими.
Розвивальна
гра «Лісові галявинки»
Мета: познайомити дитину з
поняттям «великий-маленький». Вчити розкладати фігури за розміром.
Матеріал: розворот «Лісової галявини».
Хід гри: вихователь розглядає разом з
дітьми зображення стежки, яка веде до двох галявин. Галявини різні за розміром.
І дерева, квіти, тварини навколо них також великі і маленькі.
- Давайте
покладемо фігури на галявини. Подивіться, фігур у нас багато! Але всі вони
великі і маленькі.
(Діти
розкладають на одну галявину великі фігури, на іншу маленькі).
Поради
дорослим
-
В процесі ігор дорослий детально відслідковує свої дії і
мову.
-
Продумуйте звернену до дитини мову: думка повинна бути чітко
вираженою, з мінімальною кількістю слів.
-
Після пояснення змісту гри, зробіть паузу на декілька секунд.
Дитина в цей час отримує можливість проявити свої здібності, самостійність, а ви
прослідкуйте, як дитина зрозуміла гру.
-
Коректуйте дії дитини мінімальними висловлюваннями, частіше
використовуйте міміку, жести, усмішку, давайте можливість малюку здогадатися.
-
Обов’язково емоційно підтримуйте дитину в процесі гри. При
досягненні результату, більш емоційно, ніж раніше: «Молодець! Ти сам
здогадався! Розумничок!» з одночасною невербальною підтримкою (погладьте по
голівці, похлопайте по спинці, покажіть жестом, поплескайте в долоні).
Методичні
рекомендації
для організації ігрової діяльності
з використанням блоків та
логічних фігур Д’єнеша
Молодший дошкільний вік
(4-й
рік життя)
Освітня робота в
цьому напрямку забезпечує реалізацію наступних освітніх завдань:
– розрізнення круга, квадрату,
за допомогою прийому обстеження зображення цих фігур дотиково – руховим і
зоровим способом;
– розрізнення та називання
геометричних фігур (куля, куб, квадрат, круг, трикутник);
– порівнювання однакових за
формою, різних за кольором, величиною знайомих геометричних фігур (великий круг
– маленький круг, більший круг – менший круг).
З дітьми 3-4 років проводжу прості ігри та вправи, метою яких
є засвоєння властивостей слів «такий самий», «не такий» формою, кольором,
розміром, товщиною. Спочатку пропоную найпростіші ігри.
(ПЕРЕГЛЯД)
Методичні рекомендації для організації ігрової діяльності з використанням блоків та логічних фігур Д’єнеша середній дошкільний вік (5-й рік життя)
організація
життєдіяльності в цьому напрямку забезпечує реалізацію наступних освітніх завдань:
–
знання характерних ознак трикутника (три кути, три сторони,
уміння їх показувати), прямокутника (чотири кути, чотири сторони, дві
протилежні сторони однакові), обстеження їх форми;
–
знаходження в навколишніх предметах схожість за формою з
геометричними фігурами; знання, що
фігури можуть бути різних розмірів;
–
розуміння, що геометричні фігури можна використовувати як
еталони для визначення форми предметів;
–
порівнювання предметів за товщиною, називання їх форми;
–
активне використання символічних засобів в різних видах
діяльності;
–
вербалізація власної символіко – моделювальної діяльності;
–
знання назв та основних властивостей геометричних фігур
(квадрата, круга, трикутника, кулі, куба,
циліндра);
–
класифікація предметів за кількістю та множиною;
–
розвиток вміння
виявляти та абстрагувати властивості фігур, аргументувати свій вибір,
порівнювати предмети по одній-чотири властивості;
–
розуміння слів «різні», «однакові».
Способи педагогічної підтримки дитини в логіко-математичних іграх
-
Виявляю емоційно-зацікавлений відгук на прояви
самостійності, пізнавальних ініціатив, беру участь у результативних групових
діях.
-
Сприяю (допомагаю) проявам творчості: формулюванню
мети, пошуку і відбору матеріалів, уточненню ходу рішення творчого завдання,
участі в оцінці результатів.
-
Допомагаю будувати діалог, заохочую до
самостійних мовних висловлювань з приводу організації, пошуку і отриманого
результату.
(ПЕРЕГЛЯД)
Характеристика дидактично-ігрового посібника
Картки-властивості Семадені.
Дидактичний посібник складається з 11 карток
із символами властивостей
і 11 карток із запереченням властивостей.
Використання цих карток дозволяє
розвивати у дітей дошкільного віку
спроможність до заміщення і моделювання
властивостей геометричної фігури,
вміння кодувати і декодувати інформацію
про неї. Ці здібності й уміння
розвиваються у виконанні різноманітних
предметно-ігрових дій.
Корисно
ВідповістиВидалитиНравится вится
ВідповістиВидалитиДуже пізнавально, дякую
ВідповістиВидалити