Практичне застосування педагогічної технології Д’єнеша

Логічні блоки та логічні фігури Д’єнеша  


Для формування сенсорно-пізнавальної компетенції у дітей дошкільного віку широко використовую розвивальну технологію угорського теоретика і практика Золтана Д’єнеша «Нова математика». Суть його технології в тому, що математичні знання діти отримують, не розв’язуючи  багаточисленні приклади в зошитах, і читаючи нудні підручники, а граючись. Пісні та казки теж вітаються. Найчастіше діти не здогадуються, наскільки складні концепції вони засвоюють в процесі цих ігор. Визнанням інноваційності підходів Д’єнеша є його багаточисленні нагороди і наукові ступені, велика кількість послідовників по всьому світу.
Зазначена технологія представлена дидактичним ігровим матеріалом, який складається з комплекту логічних блоків. До нього входять 48 об’ємних геометричних фігур, які відрізняються кольором (червоний, синій, жовтий), формою (круглий, трикутний, квадратний, прямокутний), розміром (великий, малий), товщиною (товстий, тонкий). У комплекті немає 2-х фігур однакових за всіма властивостями.

Логічні блоки Д’єнеша – визнаний у всьому світі універсальний дидактичний матеріал для логіко-математичного розвитку дошкільників. У своїй практиці використовую два види цього дидактичного матеріалу. Об’ємні геометричні фігури носять назву логічні блоки, площинні – логічні фігури. В площинному логічному комплекті – 24 фігури. Вони відрізняються тільки 3-ма властивостями: кольором, формою і розміром. Дидактичний посібник «Логічні блоки» можна придбати в Україні, в Інтернет-магазинах.

      Методичні рекомендації для організації ігрової діяльності                                з використанням логічних блоків Д’єнеша                               Ранній вік (3-й рік життя)

використання розвивальних ігор та дидактичних вправ з блоками Д’єнеша з дітьми раннього дошкільного віку забезпечує реалізацію наступних освітніх завдань:
-   формування уявлення про форму (круг, квадрат, трикутник, прямокутник), колір (червоний, жовтий, синій) і розмір (великі і маленькі) фігур;
-   порівнювання, прикладанням одну до одної різних за величиною геометричних  фігур (велика, маленька);
-   обстеження предметів зором, дотиком, рухом;
-   розвиток елементарних уявлень про величину (великий, малий), форму (круг, квадрат, трикутник), колір (червоний, жовтий, синій);
-   вправляння в порівнянні множин предметів накладанням та прикладанням за величиною (більший, менший); встановлення відповідності (багато – мало, стільки ж, більше – менше);
-   оперування поняттями «один» і «багато».

Способи педагогічної підтримки дитини раннього віку
в логіко-математичних іграх

-   емоційно взаємодію з предметами, використовуючи їх як спосіб залучення до гри на основі наслідування;
-   проводжу спільні дії з метою отримання результату: в ​​обстеженні властивостей предметів; в частковому перетворенні та відтворенні нових форм; у зміні за формою, розміром тощо;
-    спонукаю дитину до промовляння: називання кольору, простих форм, дій (взяв, поклав, приніс);
-    допомагаю у побудові висловлювань з приводу виконаних дій;
-    схвалюю успішні та результативні дії дітей та їх вдалі висловлювання.

                  Дидактичні вправи з блоками Д’єнеша                                     для дітей 2-3 років:

§ погратися з блоками (доторкнутись, потримати в руках);
§ знайти фігуру «таку ж» як ця за кольором, таку ж за розміром; таку ж за  формою;
§ таку ж і за кольором, і за розміром, і за формою;
§ знайти не такі фігури за кольором, розміром, формою;
§ знайти такі ж фігури за кольором, але не такі за формою, але не такі за кольором;
§ побудувати «ланцюжок» фігур як можна довший.

           Розвивальні ігри з використанням блоків Д’єнеша               для дітей раннього віку


Розвивальна гра «Намисто для матусі»
Мета: звернути увагу малюка тільки на одну ознаку блока (всі круглі).
Хід гри: із повного комплекту «Логічні блоки Д’єнеша» вибрати з дитиною всі круглі фігури (називаючи їх словом «фігури», а не «фігурки»). При цьому дорослий спочатку сам візьме одну круглу фігуру (незалежно від розміру), потім запропонує дитині: «Візьми собі теж круглу фігуру. О! Як їх багато! Давай виберемо всі круглі, зберемо намисто для мами». Дитина діє за прикладом дорослого на основі ігрової мотивації.
Аналогічно проводяться ігри: «Доріжка до дитячого садка», «Казкове сонечко», «Пряничний будиночок».

Розвивальна гра «Гарні метелики»
Мета: звернути увагу малюка на дві ознаки блоку при складанні силуетів: форма і колір.
Хід гри: дорослий разом з дитиною вибирає необхідні фігури для гри.
- Подивись на картинку. Нам потрібні всі круглі фігури.
Потім дитина викладає різнокольорові силуети, а дорослий називає форму і колір: «Першого метелика ми складаємо із круглих червоних фігур. А для другого потрібні круглі сині. Для третього – круглі жовті фігури. Які гарні різнокольорові метелики вийшли! Краса!»
Дозвольте малюку діяти самостійно, підказуючи за необхідністю.
Аналогічно проводяться ігри: «Друзі-ушастики», «Різнокольорові зайчики», «Будиночки».

Розвивальна гра «Квіткова галявина»
Мета: закріпити уміння дитини сортувати фігури за кольором.
Матеріал: кольорова галявина з квітами: синіми, жовтими, червоними; блоки Д’єнеша.
Вихователь: Діти, подивіться, які красиві віти! Але тут, чомусь намальовано три галявини, а чому? (за кольором фігур)
- Давайте покладемо всі червоні фігури на галявину з червоними квітами, всі сині – з синіми, а всі жовті – з жовтими.

Розвивальна гра «Лісові галявинки»
Мета: познайомити дитину з поняттям «великий-маленький». Вчити розкладати фігури за розміром.
Матеріал: розворот «Лісової галявини».
Хід гри: вихователь розглядає разом з дітьми зображення стежки, яка веде до двох галявин. Галявини різні за розміром. І дерева, квіти, тварини навколо них також великі і маленькі.
- Давайте покладемо фігури на галявини. Подивіться, фігур у нас багато! Але всі вони великі і маленькі.
(Діти розкладають на одну галявину великі фігури, на іншу маленькі).

Поради дорослим
-     В процесі ігор дорослий детально відслідковує свої дії і мову.
-     Продумуйте звернену до дитини мову: думка повинна бути чітко вираженою, з мінімальною кількістю слів.
-     Після пояснення змісту гри, зробіть паузу на декілька секунд. Дитина в цей час отримує можливість проявити свої здібності, самостійність, а ви прослідкуйте, як дитина зрозуміла гру.
-     Коректуйте дії дитини мінімальними висловлюваннями, частіше використовуйте міміку, жести, усмішку, давайте можливість малюку здогадатися.
-     Обов’язково емоційно підтримуйте дитину в процесі гри. При досягненні результату, більш емоційно, ніж раніше: «Молодець! Ти сам здогадався! Розумничок!» з одночасною невербальною підтримкою (погладьте по голівці, похлопайте по спинці, покажіть жестом, поплескайте в долоні).

      Методичні рекомендації 
для організації ігрової діяльності
з використанням блоків та 
логічних фігур Д’єнеша
Молодший дошкільний вік
 (4-й рік життя)

Освітня робота в цьому напрямку забезпечує реалізацію наступних освітніх завдань:

       розрізнення круга, квадрату, за допомогою прийому обстеження зображення цих фігур дотиково – руховим і зоровим способом;
       розрізнення та називання геометричних фігур (куля, куб, квадрат, круг, трикутник);
       порівнювання однакових за формою, різних за кольором, величиною знайомих геометричних фігур (великий круг – маленький круг, більший круг – менший круг).
З дітьми 3-4 років проводжу прості ігри та вправи, метою яких є засвоєння властивостей слів «такий самий», «не такий» формою, кольором, розміром, товщиною. Спочатку пропоную найпростіші ігри.

                                                                                                             (ПЕРЕГЛЯД)                                           

Методичні рекомендації для організації ігрової діяльності з використанням блоків та логічних фігур Д’єнеша середній  дошкільний вік (5-й рік життя)

організація життєдіяльності в цьому напрямку забезпечує реалізацію наступних освітніх завдань:
           знання характерних ознак трикутника (три кути, три сторони, уміння їх показувати), прямокутника (чотири кути, чотири сторони, дві протилежні сторони однакові), обстеження їх форми;
           знаходження в навколишніх предметах схожість за формою з геометричними  фігурами; знання, що фігури можуть бути різних розмірів;
           розуміння, що геометричні фігури можна використовувати як еталони для  визначення форми предметів;
           порівнювання предметів за товщиною, називання їх форми;
           активне використання символічних засобів в різних видах діяльності;
           вербалізація власної символіко – моделювальної діяльності;
           знання назв та основних властивостей геометричних фігур (квадрата, круга,  трикутника, кулі, куба, циліндра);
           класифікація предметів за кількістю та множиною;
           розвиток  вміння виявляти та абстрагувати властивості фігур, аргументувати свій вибір, порівнювати предмети по одній-чотири властивості;
           розуміння слів «різні», «однакові».

                       Способи педагогічної підтримки дитини               в логіко-математичних іграх

-   Виявляю емоційно-зацікавлений відгук на прояви самостійності, пізнавальних ініціатив, беру участь у результативних групових діях.
-   Сприяю (допомагаю) проявам творчості: формулюванню мети, пошуку і відбору матеріалів, уточненню ходу рішення творчого завдання, участі в оцінці результатів.
-   Допомагаю будувати діалог, заохочую до самостійних мовних висловлювань з приводу організації, пошуку і отриманого результату.

                                                                                                                      (ПЕРЕГЛЯД)                                           

 Характеристика дидактично-ігрового посібника 

Картки-властивості Семадені.


Дидактичний посібник складається з 11 карток із символами властивостей
 і 11 карток із запереченням властивостей. Використання цих карток дозволяє 
розвивати у дітей дошкільного віку спроможність до заміщення і моделювання 
      властивостей геометричної фігури, вміння кодувати і декодувати інформацію
      про неї. Ці здібності й уміння розвиваються у виконанні різноманітних 
       предметно-ігрових дій.



Коментарі

Дописати коментар